Piața de e-commerce este în plină dezvoltare în România. Nu o spunem doar noi, ci și studiile din domeniu. Potrivit unui raport de la Mordor Intelligence, industria comerțului electronic din România este așteptată să înregistreze o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 11,56% în perioada 2022-2027. Creșterea prevăzută se datorează avansului digital, dezvoltării infrastructurii și numărului tot mai mare de consumatori care vor să cumpere la orice oră, din orice loc.
Astfel că, în fiecare an, proprietarii magazinelor online descoperă o mulțime de trenduri, care par soluția magică pentru atragerea consumatorilor. Dar, în acest domeniu puternic influențat de apariția noilor tehnologii, trebuie să știi să selectezi acele tendințe care se pliază pe modelul afacerii tale. Îți prezentăm mai jos o listă cu cele mai relevante, pentru ca tu să le ai în vedere anul acesta.
Vânzări cross-border
Mulți retaileri de succes din străinătate au ales să-și comercializeze produsele și în România. Nu-i așa că ți-ar plăcea să fii și tu acel retailer care își externalizează business-ul în țări precum Germania, Spania sau Olanda?
Pentru a avea acces la piețe și clienți noi, extinderea operațiunilor în afara granițelor poate fi o metodă îndrăzneață prin care să-ți crești afacerea. Dacă ai rețineri referitoare la barierele lingvistice sau logistice, poți alege oricând să externalizezi operațiunile. Astfel, un furnizor 3PL care are acces la o rețea de transport transfrontalieră îți poate oferi suport constant, pentru ca magazinul tău online să se bucure de stabilitate și continuitate.
Opțiuni noi de plată
Diversificarea metodelor de plată înseamnă mai mult decât un trend al industriei e-commerce, reprezintă un proces fundamental al activității oricărui magazin online care vrea să vândă – bine. Pentru a te asigura că business-ul tău va fi în continuare în topul alegerilor clienților și în 2023, îți recomandăm să le oferi la check-out, cel puțin două dintre opțiunile următoare:
- plățile mobile – prin sisteme precum Apple Pay și Google Pay, aceștia pot efectua plăți rapide și sigure, fără a fi nevoiți să completeze numeroase câmpuri cu datele cardurilor;
- plățile în rate – dacă au posibilitatea de a achiziționa un produs în rate, mai ales în perioadele de inflație, clienții tind să finalizeze comenzile salvate în coșul de cumpărături;
- plățile în criptomonede – oferind această opțiune vei atrage clienții pasionați de evoluția tehnologică și investiții.
Comerțul în social media
În urmă cu 10 – 15 ani, oamenii vedeau un produs la televizor, dar nu știau de unde să-l cumpere. Din fericire, acum este mult mai ușor să fii aproape de clienții tăi și să le oferi acestora bunurile pe care și le doresc, când și le doresc.
Business-urile care includ și vânzarea în social media, în strategia lor de e-commerce vor întâlni mulți clienți chiar acolo unde aceștia își petrec o bună parte din timp și bani – pe canalele de socializare.
Integrarea funcțiilor de shopping în aceste rețele, cum ar fi Checkout-ul pentru Instagram și Marketplace-ul pentru Facebook, permite utilizatorilor să achiziționeze produse fără a părăsi vreodată platforma. Totodată, prin intermediul acestor canale, furnizorii pot primi feedback în timp real cu privire la produsele și serviciile lor și pot ajusta procesele pentru a se potrivi nevoilor clienților.
Urmărirea comenzilor și a livrărilor în timp real
Deși poate părea un subiect depășit, urmărirea în timp real a comenzilor continuă să se situeze în topul așteptărilor clienților, atunci când aleg să achiziționeze un produs. Este bine ca magazinele online să comunice transparent fiecare etapă de procesare a comenzii, astfel încât cumpărătorii să poată știi, în orice moment, unde se află comanda plasată și când va ajunge la ei. Dacă magazinul online externalizează complet procesul de e-fulfillment către o companie specializată, furnizorul se va ocupa de toate etapele și activitățile implicate, inclusiv de comunicarea cu clienții. Astfel, aceștia simt că primesc atenția de care au nevoie și cresc șansele de a le câștiga loialitatea pe termen lung.
Practici de cumpărare eco-friendly
Cumpărăturile online au devenit rapid metoda de achiziție preferată a clienților. În România, potrivit unui studiu Google, peste 47% dintre români au ales să achiziționeze bunuri online, fără a se mai deplasa la magazin. Deși iubesc comoditatea pe care le-o oferă comerțul electronic, clienții sunt preocupați și de protecția mediului, de aceea apreciază brandurile care fac eforturi în acest sens. Am alcătuit mai jos o listă succintă cu metode prin care poți câștiga încrederea cumpărătorilor preocupați de sustenabilitate:
- Oferă descrieri cuprinzătoare ale produselor. În acest fel, scad șansele de retur și, implicit, amprenta de carbon a unei comenzi;
- Prezintă la check-out metoda de livrare cea mai prietenoasă cu mediul;
- Ambalează produsele în materiale biodegradabile și compostabile.
Concluzie
Adaptarea la nevoile clienților reprezintă laitmotivul regăsit în fiecare dintre trendurile anului 2023 în materie de e-commerce. Fie că vorbim de diversificarea opțiunilor de plată, de extinderea afacerii în afara granițelor sau de comunicarea rapidă a fiecărei etape după plasarea comenzii, un partener 3PL poate să ofere servicii integrate pentru întreg lanțul logistic.
Dacă alegi să externalizezi logistica magazinului tău online unui furnizor extern, vei fi mereu informat cu privire la cele mai recente soluții și tendințe din domeniul e-commerce/comerțului electronic. Asta înseamnă că vei avea mereu clienți mulțumiți și fericiți.