2021 se apropie de sfârșit foarte curând. Pentru industria de e-commerce a fost un an plin de provocări, dar în același timp a avut loc și o creștere impresionantă a vânzărilor online. Totodată, pandemia de COVID-19 a afectat întregul lanț de aprovizionare la nivel global, ridicând probleme pe tot traseul logistic de la producători, la depozitele de logistică și chiar până la consumatorii finali, care și-au primit comenzile cu întârziere. Cât despre începutul lui 2022, se anunță și el a fi unul cel puțin la fel de provocator pentru comercianții din industria de e-commerce.

Însă, sunt și vești bune, economia globală tinde să se redeschidă, iar consumatorii cheltuiesc mai mult. Atât vânzările fizice, cât și cele din online, au beneficiat de o creștere a cererii în ultimul an la nivel global. În ceea ce privește Uniunea Europeană, se poate observa o tendință similară, vânzările cu amănuntul crescând cu 3,2% mai mult în septembrie 2021 față de aceeași lună a anului precedent (Eurostat), principalele piețe fiind Germania, Franța, Marea Britanie și Italia. Tot pentru acest an, când vine vorba de vânzările din e-commerce, unul dintre punctele de referință ale pieței este pe cale să fie depășit, în prezent existând peste 500 de milioane de utilizatori de comerț electronic. De asemenea, se estimează că rata de penetrare va ajunge la aproape 60%. În plus, industria retailului online este de așteptat să atingă aproape 800 de miliarde euro (Statista).

În momentul de față, traversăm sezonul de vârf care este de obicei cel mai aglomerat sezon al anului în industria comerțului electronic și a logisticii. Startul acestuia are loc odată cu Black Friday și Cyber ​​Monday iar, la final, se încheie cu perioada Crăciunului. Pandemia nu doar că a afectat cererea și volumele provenite din vânzările online, dar a subliniat și fragilitatea lanțului de aprovizionare la nivel mondial. Acest lucru a rezultat într-o serie de provocări în lunile anterioare, dar și în nevoia de a avea o mai bună pregătire pe viitor din partea comercianților online și profesioniștilor în logistică.

Creșterea costurilor de transport

Dezechilibrul creat în producția și cererea de bunuri din cauza țărilor care intră brusc în izolare în perioade diferite a condus la intensificarea concurenței pe fiecare dintre piețele locale. Concurența este de obicei un lucru bun pentru clienți – cu cât ai mai multe oferte, cu atât sunt mai mari șansele de a obține prețuri mai bune în cele din urmă – însă de data aceasta nu pare să fie cazul. Capacitățile de transport au fost comprimate din cauza cererii în creștere, a penuriei de containere și a porturilor saturate. Astfel, previziunile unor experți din industrie susțin că prețurile nu vor scădea semnificativ prea curând. În plus, costul în creștere al combustibilului va afecta în continuare costurile de transport.

Tips: Dacă deții un business online, s-ar putea să fie destul de dificil să negociezi prețurile și condițiile cu transportatorii, mai ales în aceste perioade incerte. Însă, printr-un parteneriat cu o companie 3PL, poți beneficia de puterea lor de negociere, rețeaua de parteneri și prețuri mult mai bune.

Lipsa stocului și a materialelor

În încercarea de a comanda cadoul perfect până la sfârșitul anului 2021, din cauza crizei din lanțul de aprovizionare, clienții din online se pot aștepta să primească destul de multe mesaje care să-i anunțe că produsul căutat este epuizat, iar principalii ”vinovați” sunt considerați a fi curierii și firmele de curierat, conform unui studiu efectuat de Adobe Analytics.

Comercianții din industria de e-commerce se așteaptă ca aceste tipuri de mesaje să crească cu 172% în acest sezon al sărbătorilor de iarnă în comparație cu cifrele de anul trecut (Adobe Analytics). De asemenea, există câteva categorii de produse care au o probabilitate mai mare de a se confrunta cu un deficit de stoc, deoarece acestea sunt unele dintre cele mai de succes și cumpărate în fiecare an în perioada de Crăciun:

  • Fashion și accesorii;
  • Articole sportive;
  • Produse și jucării pentru bebeluși;
  • Electronice.

Tips: Cu siguranță te-ai lovit până acum de această problemă a stocului. Dacă nu ai reușit să te aprovizionezi pentru acest Crăciun, recomandat ar fi să menții pe website-ul magazinului tău o evidență cât mai clară a produselor disponibile în stoc. În plus, ar trebui să iei în considerare felul în care ambalezi produsele clienților în această perioadă. Cum suntem în luna cadourilor, aceasta poate fi o metodă bună de a consolida relația cu clienții tăi, oferindu-le o experiență de unboxing de neuitat.

Întârzieri ale livrărilor

Pe lângă faptul că în această perioadă cumpărătorii din online primesc și acele mesaje legate de indisponibilitatea unor anumite produse, aceștia se pot confrunta și cu întârzieri prelungite ale timpului de livrare. În cele din urmă, toate provocările menționate mai sus vor afecta timpul de expediere și livrare, spre nemulțumirea clienților. De aceea, principalele probleme în acest moment țin mai mult de nivelul de producție și logistică. Cu alte cuvinte, producătorii și transportatorii sunt cei care se confruntă cu cele mai directe probleme în acest segment, adică lipsa materialelor cauzată de blocajele din principalele hub-uri (porturi, aeroporturi, încărcare camioane etc.) Acest lucru poate afecta relația dintre magazinul tău online și clienți, așa că ar fi bine să încerci să reduci pe cât de mult posibil întârzierea comenzilor.

Tips: Dacă de-a lungul timpului ai îndeplinit așteptările clienților întocmai, iar termenele de livrare au fost respectate, îți recomandăm să comunici onest cu aceștia și să îi anunți în mod proactiv de eventualele neplăceri ale întârzierilor de livrare. Comunicarea constantă cu cumpărătorii poate fi o soluție pe termen scurt, alături de actualizarea regulată pentru starea comenzii. De exemplu, în acest sens, poți adăuga un banner vizibil pe prima pagină a magazinului tău online. Pe termen lung, oferirea diferitelor opțiuni de livrare și transportatori te poate ajuta să reduci întârzierile de expediere.

Concluzie

Un lucru este cert – 2021 a fost un an plin de evenimente, care a ridicat o serie de provocări pentru structurile de bază ale societății noastre, dezvăluind tipurile de probleme care încă nu au fost depășite. Cu toate acestea, provocările apărute au condus și către oportunități.

De aceea, pregătirea magazinului online pentru noul an este esențială, iar unul dintre primii pași pe care îi poți face este să iei în considerare externalizarea serviciilor de e-fufillment. Pentru ca mai apoi, să te poți concentra pe scalarea business-ului și pe eforturile de a-ți dezvolta activitatea principală – vânzarea produselor.