Dezvoltarea unui business în industria de e-commerce și lansarea unui magazin online presupun multă muncă și o mulțime de decizii. Din acest motiv, este important ca orice antreprenor să fie cât mai bine informat încă de la început. Centrele logistice joacă un rol cheie în comerțul electronic, deoarece determină unde îți vei stoca inventarul, cât de curând vei putea livra comenzile clienților și care sunt opțiunile de livrare pe care le poți oferi acestora. În acest articol, vei afla cum funcționează centrele logistice, care sunt diversele tipuri de centre și care este motivul pentru care majoritatea comercianților online cu amănuntul aleg să se asocieze cu un furnizor de servicii care oferă o rețea de distribuție extinsă.

Care este diferența dintre logistică și lanțurile de aprovizionare?

Începem prin a face distincția dintre logistică și lanțurile de aprovizionare. Acestea două nu trebuie confundate: logistica este un concept restrâns, care face referire la gestionarea resurselor la nivel global – practic, de la fiecare unitate locală la întreaga rețea de puncte de producție. În schimb, gestionarea lanțului de aprovizionare este o categorie mai complexă. Gestionarea lanțului de aprovizionare implică și partea de logistică și astfel realizează o optimizare end-to-end, adică nu numai în cadrul întreprinderii, ci și atunci când se lucrează cu parteneri.

Ce sunt centrele logistice?

Centrele logistice sunt centre de distribuție pentru bunuri care trebuie transportate într-o altă locație. Acestea pot fi:

  • Locale
  • Regionale generale
  • Regionale specializate pentru anumite mărfuri
  • Regionale specializate pentru a opera numai pe anumite genuri de infrastructură.

Există diferite tipuri de centre logistice, iar unele oferă spațiu pentru a distribui produsele înainte de a ajunge la destinația finală, în timp ce altele oferă spațiu de depozitare la cerere. Indiferent că este vorba de depozite proprii sau închiriate, timpul de livrare și accesul la o piață cât mai mare joacă rolurile principale în operațiunile logistice.

În majoritatea cazurilor, inventarul e-commerce este stocat într-un centru de e-fulfillment operat de un 3PL care oferă nu numai stocare, ci și opțiuni de fulfillment, dar și de expediere. Iar, aici putem observa diferența dintre un depozit și un centru logistic care oferă soluții de fulfillment. În general, centrele logistice sunt operate de o companie 3PL*, care oferă magazinelor online servicii de e-fulfillment care să le ajute în optimizarea lanțului de aprovizionare. Un astfel de furnizor de servicii integrate 3PL nu numai că stochează inventarul, ci îndeplinește și toate aspectele care țin de comenzile magazinelor online.

Ce este lanțul de aprovizionare?

Lanţul de aprovizionare cuprinde întreaga organizare a întreprinderii, gândită în jurul următoarelor fluxuri: vânzare, distribuţie, producţie, achiziţii, aprovizionare. Gestiunea lanțului de aprovizionare constituie o componentă majoră pentru întreprinderile industriale și comerciale. Aceasta reprezintă un potențial important de creare a valorii pentru client: calitatea serviciului, performanța în ceea ce privește termenul de livrare și activitatea. Orice schimbare economică care ajunge să afecteze lanțul de aprovizionare, se propagă către toate segmentele unui business. De exemplu, în contextul pandemic, lanțul de aprovizionare a fost lovit direct, având diverse dificultăți în activitatea economică. De aceea, este foarte importantă asigurarea materiilor prime pentru producţie şi menţinerea unui nivel minim al inventarului prin intermediul unei bune analize a datelor din centrele de logistică.

Concluzie

Procesele implicate în gestionarea unui centru logistic pot fi copleșitoare pentru un antreprenor online, iar gestionarea lui pe cont propriu este o adevărată provocare. Când mai luăm în calcul și coordonarea cu furnizorii, transportatorii de marfă și personalul care trebuie să se ocupe de aceste servicii, devine aproape imposibil de gestionat de unul singur un astfel de proces.

De aceea, majoritatea antreprenorilor preferă să lase logistica pe mâna unei companii 3PL, un furnizor care să ofere o soluție integrată de e-fulfillment, suport dedicat, infrastructură, tehnologie, date și analize, precum și cele mai bune practici pentru a economisi timp și bani pe termen lung prin intermediul partenerilor cu care colaborează.

Așadar, cu toate că multe persoane consideră că lanțul de aprovizionare este identic cu logistica, aceasta din urmă este de fapt doar o componentă a lanțului de aprovizionare. Domeniul de activitate al lanțului de aprovizionare cuprinde atât achiziții, gestionarea ciclului de viață al produsului, planificarea lanțului de aprovizionare (inclusiv planificarea stocurilor și întreținerea activelor și liniilor de producție ale companiei), cât și logistica (inclusiv transport și gestionarea flotei) și managementul comenzilor.

*3PL – Reprezintă o companie care oferă servicii logistice către alte companii care au nevoie de acestea (terți). Serviciile pot fi: transportul, manipularea și depozitarea expediției, gestionarea depozitului și distribuția, precum și o serie de servicii suplimentare, legate de monitorizarea transportului, gestionarea depozitelor, tranzacțiile clienților, etc.