Unde ar trebui să-ți vinzi produsele online?

Întotdeauna antreprenorii caută să găsească canale de vânzare cât mai eficiente pentru business-urile pe care le dețin, iar de cele mai multe ori aceștia se văd nevoiți să aleagă. Dacă afacerea ta înseamnă vânzarea de produse online, cum faci alegerea între un e-commerce website și un marketplace, mai mult de atât, e nevoie să alegi doar unul dintre ele? Iată, ce trebuie să știi despre configurarea canalului tău de vânzări online și despre modul în care fiecare opțiune te poate ajuta să dezvolți strategia ta business-ului tău, indiferent de context. 

Ce este e-commerce-ul?

Pe scurt, e-commerce reprezintă activitatea de a cumpăra și vinde bunuri online folosind date electronice, respectiv plata electronică. În ziua de azi, un website e-commerce a ajuns să descrie instanțele de cumpărare și vânzare prin platforme precum Shopify, Magento, etc. Aceste platforme deja existente ușurează munca antreprenorilor de a crea un website de la zero pentru magazinul lor online.

Ce este un marketplace?

Activitatea de tip marketplace se petrece pe o platformă terță, avem aici exemple de peste hotare ca Amazon, Alibaba, eBay, Walmart, Etsy, iar la nivel local avem platforme precum eMAG, CEL.ro, Doraly, Breslo.ro sau Credimag.ro. Marketplace-ul este o alternativă a e-commerce-ului tradițional, însă fără ca tu să deții propriul website, adică vinzi în continuare propriile produse și servicii, într-un ecosistem operat și deținut de un vânzător mult mai mare, care reunește mai mulți vendori.

Pentru afacerile mici și medii, care doresc să-și vândă produsele și în mediul online, am evidențiat câteva dintre beneficiile și dezavantajele fiecăruia dintre canale:

Avantaje pentru un website e-commerce

  • Beneficiezi de un control mult mai mare

În cazul, în care optezi pentru crearea unui website, tu deții controlul asupra aprovizionării, stocării și distribuției de produse, precum și asupra modului în care gestionezi strategia de stabilire a prețurilor. Mai mult de atât, doar tu stabilești și controlezi interacțiunea cu clienții tăi, de la început până la sfârșit.

  • Oferi o experiență de shopping personalizată

Atunci când îți cunoști foarte bine publicul țintă și știi cine sunt clienții tăi, le poți oferi acestora o experiență de cumpărături creată special și adaptată pentru aceștia, astfel încât căutarea produselor să fie cât mai ușoară, iar întregul proces de interacțiune până la check-out, cât mai intuitiv.

  • Primești insights despre afacerea ta

Din moment ce tu ai acces direct la clienți, automat primești insights despre comportamentul lor de cumpărare, istoricul tranzacțiilor, valoarea comenzilor, timpul petrecut pe pagină, frecvența achizițiilor, iar toate aceste lucruri te pot ajuta să îmbunătățești strategia de marketing pentru ca business-ul tău să se dezvolte cât mai mult și mai rapid.

Dezavantaje pentru un website e-commerce

  • Ai de la bun început costuri mai mari

Unul dintre principalele motive pentru care antreprenorii se feresc de a avea propriul site de vânzare a produselor este legat de costurile pentru setarea și configurarea acestuia. Angajarea unei echipe specializate care să seteze website-ul magazinului tău, presupune nu doar o investiție financiară destul de mare, ci și o resursă de timp pe care tu trebuie să o aloci acestui task.

  • Te ocupi de strategia de promovare: SEO și campanii publicitare plătite

Odată setat și configurat site-ul, vei avea o nevoie constantă de expunere și vizibilitate, fie printr-o strategie SEO bine pusă la punct, fie prin campanii publicitare plătite, ori ambele. Fără o strategie în acest sens, magazinul tău online nu va fi vizibil și nu va reuși să atragă trafic organic, de aceea vei avea nevoie de specialiști de digital performance sau SEO care să se ocupe de acest aspect.

  • Trebuie să colaborezi cu un procesator de plată online

Niciun website e-commerce nu poate funcționa fără un ”payment gateway”, care se traduce prin obligația de a asigura cumpărătorilor o plată sigură în mediul online. Astfel, vei avea nevoie de o soluție de plată online, adică de un procesator de tipul Paypal, unul dintre cele mai cunoscute pentru cumpărătorii din România. Alegerea procesatorului de plăți online se face în funcție de criterii precum costurile comisioanelor pe care le vei avea și siguranța pe care o oferi clienților tăi.

Avantaje pentru un marketplace

  • Beneficiezi de costuri de întreținere mai mici

Marketplace-urile existente au politica stabilită, de la tot ce înseamnă comandă, livrare de la centrul de fulfillment și până la lucruri ce țin de anularea comenzii. Astfel, procesul de tranzacției de cumpărare este mult mai ușurat pentru tine, iar costurile de mentenanță și de listare a produselor sunt mai scăzute, deoarece sunt instrumente pe care un marketplace le pune la dispoziție tuturor vendorilor înscriși pe platformă.

  • Te bucuri de strategiile de SEO stabilite pentru platformă

Toate marketplace-urile au deja stabilite pentru categoriile lor de pagini de produse strategii SEO și SERP. Iar, acest lucru presupune că atrag mai mulți vizitatori, ceea ce le poziționează automat deasupra unui website e-commerce dezvoltat individual. Cu cât mai mulți utilizatori are marketplace-ul respectiv, cu atât mai multe șanse ca aceștia să se transforme în clienți pentru produsele tale.

  • Prezinți transparență și încredere clienților tăi

Clienții obișnuiesc să folosească platforme pe care le știu deja și cu care au avut o experiență plăcută, de aceea un marketplace îți oferă o bază mare de cumpărători care au încredere să achiziționeze produse online, pe care altfel, dacă le-ar fi întâlnit pe un website pentru prima oară, ar fi ezitat să le cumpere, neștiind cum va fi calitatea lor, procesul de livrare și de plată și siguranța datelor pe care ei le furnizează.

Dezavantaje pentru un marketplace

  • Ai vânzări, dar ai și comisioane pentru acestea

Desigur, că te vei bucura când vei vedea că magazinul tău online înregistrează vânzări pe un marketplace, însă fiecare dintre acestea va avea parte de un comision, ceea ce s-ar putea să nu te mai încânte la fel de tare. Aici, depinde destul de mult de politica fiecărui marketplace, unele percep comisioane pentru listare, altele pentru vânzare.

  • Nu poți crea o experiență de cumpărare diferită pentru clienții tăi

Atunci când vinzi produsele tale alături de alți vendori, te vei confrunta cu restricțiile impuse de structura marketplace-ul pe care te afli, neputând să realizezi o promovare a lor după bunul plac. Cumpărătorii vor reține mai degrabă denumirea marketplace-ul decât numele afacerii tale.

  • Te lupți mereu cu competiția

Nu ești singurul care își dorește să vândă, iar din acest punct de vedere provocările sunt mari. Competiția este una strânsă și pentru a te diferenția de mulțime înseamnă timp și resurse financiare, cu toate că componenta de SEO este foarte definită pe un marketplace, pentru a urca produsele tale în top, vei fi nevoit să plătești, și chiar și atunci când vei plăti, nimeni nu garanteză că vei avea un volum mare de vânzări.

Dacă deții un magazin online sau te gândești să dezvolți unul, trebuie să știi că trendul actual este ca în perioada următoare numărul cumpărăturilor online să continue să crească, nu doar din cauza contextului pandemic, ci și pentru că compartamentul consumatorilor se modifică, fiind mult mai înclinat spre interacțiunile digitale. De asemenea, platformele de tip marketplace, disponibile pentru vânzarea de produse își vor continua și ele extinderea. Însă, indiferent dacă te hotărăști să îți creezi propriul website e-commerce sau să vinzi pe un marketplace, este bine să pornești la drum cu cele mai servicii de e-fulfillment și experiențe de cumpărare, pe care le poți oferi clienților tăi, iar pentru ca acest lucru să fie mai ușor, îți recomandăm colaborarea cu un furnizor de servicii e-fulfillment.