Perioadele de inflație pot fi dificile pentru toate afacerile, dar, cu siguranță, business-urile antreprenorilor sunt printre cele mai afectate. Creșterea generalizată și (de multe ori) bruscă a prețurilor bunurilor și serviciilor reduce puterea de cumpărare a banilor și îi face pe cumpărători să-și regândească obiceiurile de cumpărături. Din păcate, nici măcar comerțul electronic nu poate ocoli inflația, deoarece aceasta afectează atât costurile, cât și veniturile. Deși proprietarii magazinelor online nu sunt preocupați și de cheltuielile unui magazin fizic, inflația poate crește costurile materiilor prime, ale forței de muncă, ale transportului și ale taxelor, reducând, în același timp, cererea și profitabilitatea produselor lor.

Cu toate acestea, scenariul nu este întotdeauna catastrofal pentru comercianții online. Există câteva strategii pe care aceștia le pot adopta pentru a face față inflației și chiar pentru a o transforma într-o oportunitate. 

  1. Adaptează prețurile

Una dintre cele mai evidente modalități de a face față inflației este creșterea prețurilor. Deși pare o decizie nepopulară, care va îndepărta clienții, menținerea acelorași parametrii îți poate afecta operațiunile pe termen lung sau chiar provoacă faliment. Prin creșterea prețurilor acoperi costurile majorate și menții marjele de profit. Cu toate acestea, trebuie să ai grijă să nu crești prețurile prea mult sau prea frecvent, deoarece acest lucru poate îndepărta clienții și îi poate împinge spre concurență. De asemenea, trebuie să comunici în mod clar și transparent de ce ai ales să crești prețurile și cum continui să le oferi valoare cumpărătorilor.

  1. Schimbă furnizorii

O altă modalitate prin care poți face față inflației este găsirea altor furnizori, care să îți ofere prețuri sau condiții mai bune pentru produsele tale. Acest lucru poate contribui la reducerea costurilor și la îmbunătățirea fluxului de numerar. Cu toate acestea, trebuie să te asiguri că  fiabilitatea și calitatea produselor tale nu sunt compromise de schimbarea furnizorilor. De asemenea, trebuie să iei în considerare timpul și efortul pe care le implică găsirea și negocierea cu noi furnizori, precum și riscurile potențiale de a pierde relațiile existente.

  1.  Administrează eficient fluxul de numerar

Fluxul de numerar este vital pentru orice afacere, mai ales în perioade de inflație. Trebuie să îl  gestionezi cu prudență prin urmărirea veniturilor și cheltuielilor, prin anticiparea nevoilor viitoare. De asemenea, trebuie să dispui de un plan de urgență în cazul unor evenimente neprevăzute sau urgențe care îți pot afecta fluxul de numerar. Câteva dintre modalitățile prin care acesta poate fi îmbunătățit sunt:

– Oferirea de reduceri sau stimulente pentru plăți anticipate din partea clienților;

– Negocierea unor termene de plată mai lungi sau a unor rate ale dobânzii mai mici de la furnizori;

– Reducerea cheltuielilor inutile sau a stocurilor;

– Solicitarea de împrumuturi sau granturi, dacă este necesar.

  1.  Consolidează brandul

Construirea unui brand puternic te poate ajuta să faci față inflației prin asigurarea loialității clienților și prin diferențiere. Un brand puternic îi poate face pe clienți mai puțin sensibili la schimbările de preț și mai dispuși să plătească suplimentar pentru produsele preferate. 

O astfel de poziționare strategică influențează pozitiv modul în care business-ul tău poate atrage clienți noi și menține pe cei existenți. Pentru a-ți consolida brandul este recomandat să creezi o propunere de valoare unică – unique selling proposition, să oferi produse, servicii și asistență de calitate clienților, să interacționezi cu ei și în același timp să îți construiești o prezență stabilă pe rețelele sociale și în media. 

  1.  Monitorizează cifrele

Monitorizarea datelor privind vânzările te poate ajuta să faci față inflației, oferindu-ți informații despre comportamentul și preferințele clienților, precum și despre propria performanță și profitabilitate. Poți utiliza instrumente pentru a analiza datele privind vânzările și pentru a obține recomandări concrete privind modul în care să poți optimiza strategiile de stabilire a prețurilor, inventarul, tacticile de marketing și SEO. În perioadele de inflație, alegerea serviciilor unui partener de e-fulfillment îți poate ajuta afacerea să depășească mai ușor astfel de provocări. 

În acest fel, costurile apar doar atunci când primești o comandă și doar pentru spațiul de depozitare alocat produselor tale. În plus, nu rămâi blocat în costuri pe termen lung sau chirii costisitoare, ci continui să beneficiezi de expertiză și de prețuri preferențiale pentru ambalare și livrare.

Concluzie

Inflația este o realitate cu care afacerile de comerț electronic sunt nevoite să se confrunte și la care trebuie să se adapteze. Cu toate acestea, urmând sfaturile de mai sus, nu numai că poți face față perioadeii inflaționiste, dar chiar îți poți dezvolta business-ul. De reținut că inflația nu este doar o provocare, ci și o oportunitate pentru afacerile de e-commerce, oportunitate de a inova, de a te diferenția față de competitori. În astfel de situații, un partener de e-fulfillment precum Simplify te poate ajuta să faci față acestui fenomen complex și dinamic, care necesită o monitorizare și o adaptare constante.