Comportamentul consumatorilor și tendințele pieței pot juca un rol semnificativ în apariția stocurilor de marfă în exces. În industria de e-commerce și de bunuri de uz casnic, stocurile în exces pot apărea destul de des, de obicei fiind influențate de tendințele sezoniere care se schimbă constant.

Excesul de inventar înseamnă că un anumit produs care nu a fost încă vândut, depășește cantitatea de unități din depozit raportată la cererea estimată a consumatorilor.

În general, o serie de factori conduc precum supracumpărare, previziuni inexacte, comenzi anulate, o economie incertă, schimbări climatice neprevăzute, cerere imprevizibilă a consumatorilor sau livrare întârziată sau anticipată a mărfurilor conduc la acest tip de gestionare greșită a cererii de stoc.

De ce există un inventar în exces?

Excesul de inventar poate fi rezultatul unui număr de întreruperi în ciclul produsului. Acești factori pot fi împărțiți în trei categorii:

  • Întârzieri de expediere – Întârzieri din cauza unor factori precum timpii de procesare, frecvența comenzilor și reglementările internaționale.
  • Provocări tehnice – Probleme cauzate de integrarea sistemului, comenzile de achiziție, de procesarea și lipsa de vizibilitate în afaceri.
  • Alți factori – De exemplu, volum de retururi sau cerințele de calitate pot influența la rândul lor.

În industriile care se ocupă cu bunuri de larg consum, unde cererea este greu de anticipat, stocul în exces este adesea cauzat de o calculare greșită a cererii clienților, ceea ce duce la o supra-stoc de produse care vând mai lent.

Astfel, excesul de inventar prezintă o serie de aspecte legate de deșeuri, depozitare și costuri suplimentare. Cu toate acestea, cele două dezavantaje principale ale stocului în exces sunt:

Excesul de inventar condiționează fluxul de numerar

O companie care achiziționează stocuri în scopul revânzării mărfurilor cu profit, transformă acel inventar în numerar care poate fi folosit pentru a plăti cheltuielile zilnice ale companiei. De aceea, dacă există exces de inventar acest flux de numerar va scădea prin menținerea numerarului sub formă de bunuri și împiedicând utilizarea lor în altă parte.

Excesul de stoc reprezintă o pierdere de venit

Cu cât este păstrată mai mult timp în stoc, marfa în exces își pierde din valoare, pe măsură ce cererea pentru acel produs scade și ocupă „spațiul la raft” în locul unui produs mai nou, cu o marjă de profit poate mai mare. În plus, costurile de păstrare pentru stocul în exces, cum ar fi depozitarea, asigurarea și impozitele, diminuează și mai mult profitul. Mai mult, existența unei anumite date de expirare a produselor reprezintă o pierdere și mai mare, deoarece aceste articole nu mai sunt viabile odată ce data a trecut și vor trebui eliminate în întregime – obținându-se zero rentabilitate a investiției.

Este important de știut că cifra de afaceri a stocurilor măsoară cât de repede o companie vinde produsele aflate în inventar și modul în care aceasta se compară cu mediile din industrie. O cifră de afaceri scăzută poate însemna vânzări slabe și un stoc în exces, în timp ce o cifră de afaceri mai mare indică vânzări puternice, reduceri mari sau chiar ambele.

Evaluarea cifrei de afaceri a stocurilor este o modalitate bună de a stabili ce articole reduc fluxul de numerar și blochează evoluția business-ului.

Atunci când un produs stă degeaba pe un raft sau într-un depozit, reprezintă o risipă a tuturor resurselor care au fost implicate în fabricarea lui. Mai mult, atunci când stocul în exces nu poate fi vândut din cauza unor factori precum expirarea sau deteriorare, acesta trebuie eliminat. Eliminarea inventarului în exces nu reprezintă doar o risipă a tuturor banilor și energiei care au intrat în producție, dar este adesea incredibil de dăunătoare mediului.

Gestionarea eficientă a stocurilor

Gestionarea eficientă a stocurilor în exces se realizează prin utilizarea tehnologiei potrivite. Printr-un sistem centralizat de înregistrare a datelor care permite ca informațiile despre inventar să fie vizualizate, accesate și actualizate de oriunde, în timp real, magazinele online obțin o vizibilitate și un control îmbunătățit asupra inventarului lor. Folosirea atât a datelor actuale, cât și a celor din istoric privind performanța inventarului va aduce, de asemenea, rezultate mai bune în gestionarea stocurilor. Astfel, vor fi realizate decizii de management mai eficiente.

Concluzie

Datorită numărului de factori care influențează un lanț de aprovizionare, inventarul în exces este o parte inevitabilă a majorității industriilor, dar optimizarea stocului prin vânzarea de produse în exces către comercianții cu amănuntul, magazinele își pot recupera o parte din venituri.

A avea grijă de inventarul tău înseamnă a te preocupa de evoluția business-ului tău, iar acest lucru înseamnă reevaluarea proceselor interne sau a infrastructurii logistice, precum și uitlizarea unor tehnologii sau furnizori de servicii care te vor ajuta să fii inovator, creativ și competitiv.