Înainte să citești acest articol este foarte probabil să fi dat o comandă online sau să fi fost contact de o firmă de curierat. Nu mai este nicio noutate faptul că online shopping-ul este într-o creștere continuă, iar întreaga industrie de e-commerce se dezvoltă rapid.
Pentru business-urile e-commerce, livrarea și partea de fulfillment reprezintă cel mai direct mod de interacționa și de a se conecta cu clientul. Se întâmplă să fie și unul dintre cele mai subestimate aspecte din categoria instrumentelor de marketing. Ca și în cazul ambalajelor de produs, cumpărătorul este interesat de „haina” exterioară și de varietatea posibilităților de împachetare sau transport a comenzilor din online. Astfel, implicit, modul de prezentare a produselor reprezintă și el o tehnică de marketing și de vânzare.
În activitățile de zi cu zi, cumpărătorii din online au de-a face cu ceea ce înseamnă experiența de a primi sau ridica produsele comandate. Unul dintre obiectivele principale ale magazinelor online este să ofere clienților săi o experiență plăcută de cumpărare. De aceea, când vine vorba de forma sub care sunt livrate produsele comandate, întotdeauna packaging-ul este mult mai mult decât un simplu ambalaj care protejează produsele, mai mult decât un carton sau o cutie. Iar, provocările pentru cei care fac parte din industria de e-commerce sunt pe măsură. În ultima perioadă a crescut cererea pentru soluții creative de împachetare care să facă față problemelor ce pot apărea la livrare sau în cadrul întregului proces logistic.
În ceea ce privește percepția clienților despre un produs online, aceasta poate fi segmentată în 3 mari aspecte, partea funcțională (utilitatea produsului), partea senzorială (ce simte un cumpărător când are în mâini acel produs) și partea emoțională (cum achiziția acelui produs le modifică starea de spirit). În același fel se petrec lucrurile și pentru ambalaj. Aspectul funcțional este important pentru că face ca produsele să ajungă în siguranță, însă celelalte două dimensiuni fac diferența dintre a deveni client din nou sau a renunța la acel magazin online.
Așadar, modul în care este împachetată și livrată marfa magazinului tău online poate avea un impact semnificativ asupra business-ului. Poate duce la minimizarea retururilor și în același timp la loializarea clienților. Există mai multe tipuri de împachetări de produs, iar în momentul în care decizi pentru care dintre ele vrei să optezi, nu uita că cel mai semnificativ element pe care trebuie să îl iei în considerare este containerul de livrare. Astfel, în funcție de mărimea pe care o au produsele livrate, acestea pot fi puse într-o cutie, o pungă de plastic sau într-un plic special de curierat. Cele mai ieftine opțiuni de împachetare sunt cele clasice din carton alb sau maro – acestea sunt practice și își fac treaba bine, însă nu contribuie neapărat cu un impact pozitiv la crearea unei prime impresii.
- Folosește packaging sustenabil
În cazul în care competitorii tăi folosesc pur și simplu cutii standard, maro, fără brand, fără caracteristici personalizate, atunci trebuie să cauți un factor diferențiator față de aceștia pentru a te poziționa acolo unde îți dorești pe piață.
Cu toții cunoaștem cât de relevantă este componenta sustenabilă în cadrul oricărui business, așa că, pentru a pune în valoare acest lucru, poți opta pentru soluții alternative de împachetare biodegrabile care folosesc fibre din filamentul ciupercilor sau al nucii de cocos. Astfel, vei avea cutii care nu vor dăuna mediului înconjurător. De asemenea, dacă vrei să elimini plicurile de curierat din plastic, există și varianta plicurilor compostabile, produse din porumb. Aceste pachete sunt cele mai bune pentru transportul de articole mai mici, plate sau delicate, cum ar fi bijuterii, articole artizanale, cărțile sau produse mici electronice. Poți adăuga o protecție suplimentară cu hârtie reciclabilă sau folie cu bule, deși aceasta din urmă este o opțiune mai puțin ecologică pentru ambalare.
- Inserează stickere și mesaje personalizate
Stickerele au reprezentat mereu o metodă simplă și eficientă de a pune în valoare brandingul, în plus sunt versatile și destul de accesibile. Dacă vei utiliza pentru ambalare hârtie satinată, poți foarte ușor să lipești ambalajul cu un sticker care să aibă brand-ul tău. Acestea pot deveni și o modalitate bună și ceva mai ieftină de a înlocui branding-ul obișnuit din exteriorul cutiei. Iar, în acest sens poți adăuga câteva stickere extra, alături de o notă scurtă prin care să mulțumești clienților pentru comanda realizată. Și, pentru că tot vorbim despre personalizare, mesajele scrise de mână sau cu un design specific brandului sunt percepute ca fiind autentice de către clienți, care înțeleg că în spatele oricărui business există persoane reale.
- Oferă materiale promoționale clienților tăi
Dacă vrei să creezi o legătură constantă între brand și clienții tăi, piesele promoționale sunt un instrument bun care îi îndeamnă pe aceștia să fie atenți la serviciile și produsele pe care tu le pui la dispoziție. Materialele promoționale ar trebui să conțină un mesaj adecvat și elemente grafice corespunzătoare brandului. Chiar dacă nu sunt într-un magazin fizic în care să facă cumpărăturile, clienții „simt” vocea brandului prin toate aceste mijloace de comunicare. De asemenea, aceste materiale reprezintă și o surpriză plăcută, mai ales când conțin și un discount pentru următoarea comandă. Vei mulțumi astfel clientului pentru comanda actuală, dar îl vei motiva să ia în considerare o alta în viitor sau de ce nu, să distribuie mesajul tău către cunoscuți și chiar să îl ofere mai departe.
- Pune un zâmbet pe chipul clienților
Lucrurile pe care le primim în mod neașteptat și gratuit ne bucură adesea cel mai tare. Așadar, pe baza istoricului de achiziții al clientului, poți oferi cadou un alt produs similar celor comandate sau poți include o mostră dintr-o categorie nouă de produse. În mod ideal, genul acesta de tactică este realizată pentru viitoarele produse de care ar putea fi interesat cumpărătorul magazinului tău online. Pe lângă faptul că vei obține un zâmbet instantaneu din partea celui care primește comanda, vei reuși să construiești o relație de loialitate între client și brandul tău. Așa că nu uita, cumpărătorii sunt încântați de fiecare dată când deschid o comandă, însă devin și mai entuziasmați când descoperă că au primit ceva mai mult decât au cerut.
În loc de concluzie, îți propunem să iei în considerare un mic exercițiu de reevaluare a modului în care împachetezi și livrezi produsele. Gândește-te cât de mult cheltui în prezent, care este politica de returnare a magazinului, dimensiunea medie a comenzilor și care sunt marjele de profit. Încearcă să evaluezi toate aceste aspecte și pe care dintre ele le poți îmbunătăți, pentru ca în final să oferi o experiență mai bună și cu un impact remarcabil pentru clienții tăi.