Articolul de luna aceasta l-am înlocuit cu un webinar care te va ajuta să înțelegi mai bine ce înseamnă pentru business-ul tău externalizarea și să descoperi beneficiile unei astfel de decizii pe termen lung. Îl poți asculta, în timp ce îți faci treaba, sau îl poți citi mai jos, în momentele de răgaz.
- De ce să aleg soluții de externalizare pentru magazinul meu online?
Răzvan Marinescu – Managing Director Simplify:
Ce-ai observa dacă ai fi antreprenor în zona de e-commerce este că, după un timp, dacă faci bine treaba și afacerea ta crește, îți e din ce în ce mai dificil să ții sub control și să te focusezi și pe bucătăria internă, adică ce e behind the curtains, să reușești să faci față la timp volumelor. Ce faci luni, când vânzările de peste weekend s-au acumulat și a trebuit să chemi curierul după-amiază să îi dai comenzile alea mai multe? Ce faci marți când ai mai puține? Chemi un vecin să te ajute, suni un prieten? Sunt anumite provocări care nu reprezintă neapărat costul optim al tău, nu reprezintă neapărat focusul, ce ar trebui tu să faci. Ar trebui să te focusezi, până la urmă, ca antreprenor, pe creșterea afacerii.
- Ce trebuie să știu atunci când iau decizia externalizării?
Carmen Vasilescu – Logistics Director Simplify:
De regulă, primele întrebări care se pun în business sunt despre costuri, despre volume, dar nu sunt și cele mai importante. Cred că aș vrea să mă asigur de flexibilitatea partenerului cu care urmează să colaborez, de capacitatea lui de a răspunde pick-urilor mele, de dinamica serviciilor pe care mi le acordă. Sunt multe, multe elemente pe care le-aș pune în portofoliul de întrebări înainte de a vorbi de ceea ce înseamnă costuri și componenta aia importantă – economică. Ce este foarte important atunci când intri într-un asemenea gen de colaborare este să te asiguri că el îți înțelege business-ul, că el îți înțelege nevoia. Caută-ți partenerul care înțelege exact produsul tău, pentru că e-commerce-ul nu este același – depinde foarte mult de la un produs la altul. Caută-ți partenerul care înțelege exact dinamica ta de business și atunci l-ai găsit pe cel potrivit.
Răzvan Marinescu – Managing Director Simplify:
Sunt o grămadă de soluții în piață și avem și noi în ecosistemul Simplify, prin partenerii Innoship și easySales – soluții la îndemână pentru a face viața mai ușoară, pentru a oferi un plus de valoare consumatorilor. Adică a le da mai multe opțiuni de livrare, a fructifica toate oportunitățile din zona de curierat, a te lista pe diverse platforme de e-commerce. Sunt o grămadă de oportunități care sunt, repet, la întinderea unei mâini. Sunt foarte facil de implementat pentru a reuși să îți automatizezi afacerea. Tu ar trebui să găsești cea mai bună soluție din piață la ora actuală, astfel încât să nu fie nevoie de inputul tău manual în fiecare moment al zilei, iar focusul, ca antreprenor în zona de e-commerce, ar trebui să fie avantajul tău competitiv.
- Când e momentul pentru externalizare?
Carmen Vasilescu – Logistics Director Simplify:
Există un moment pe care poți să îl controlezi de unul singur, poți să coordonezi și partea de preluare de comenzi, de administrare, de pregătire, de livrare, de relații cu curieratul. În momentul în care vrei să crești și vrei să ai timpul de creație, de gândire strategică, timpul de a-ți promova produsul prin marketing, lasă lucrurile care înseamnă rutină în seama celorlalți. Acela este momentul în care ți-ai câștigat timpul, de aceea, gândește-te la externalizare.
- Oare am nevoie de un număr minim de comenzi?
Răzvan Marinescu – Managing Director Simplify:
Nu există clienți mulți, medii și mari. Suntem mulți la început, e o zonă puternic antreprenorială și vrem să nu tratăm clienții ca mici sau mari. Cu toții sunt importanți – un client care acum are 10 comenzi pe zi poate avea în doi ani 200 – 300 și e foarte important ce soluții îi oferi la început de drum. Loialitatea acum se construiește, când nevoia e mare, când e vorba de încredere – pentru că investești încredere într-un parteneriat de genul acesta.
- Cine sunt partenerii Simplify și ce servicii îmi pot oferi?
Daniel Nicolae – Co-Founder & Managing Partner Innoship:
Innoship este o companie de tehnologie care ajută companiile din e-commerce să-și administreze eficient propriile contracte de curierat, rezultând într-un beneficiu de cost, creștere de calitate a serviciului de livrare și o experiență mai bună oferită clientului final. Innoship este la mijloc între infrastructura unei companii de retail și curieri, conectat, pe de-o parte, cu toate companiile de curierat prin API și expune o singură conectivitate către companiile de retail. Astfel, odată conectat la Innoship, poți să transmiți comenzi către orice companie de curierat din piața locală și internațională. Nu mai ai costuri de dezvoltare cu API-urile, mentenanță și la final de zi ai ușurință în a explora – poți să comunici și să faci business cu orice tipologie de curier și orice serviciu de curierat.
Ciprian Cazacu – Co-Founder & CEO Easy Sales:
Asigurăm infrastructura de e-commerce prin conectorul pe care îl avem cu fiecare client în parte și în acel moment el este liber să aleagă unde vinde, cum vinde, să își sincronizeze stocurile în timp real. Să nu aibă situații în care să vândă, de exemplu, produse pe care nu le au pe stoc pentru că au vândut același produs pe mai multe canale. Îi înlocuim, practic, toate dezvoltările pe care ar trebui să le facă pentru fiecare marketplace și pentru fiecare canal în parte. De asemenea, avem o zonă de raportare unde poate să vadă în timp real ce se întâmplă, poate să scoată un istoric, să vadă cum au fluctuat vânzările, care sunt zonele unde a vândut cel mai mult, ce produse a vândut cel mai mult, la care produs a avut un retur mare. Are tot felul de rapoarte care îl ajută să ia o decizie ulterior integrărilor pe care le-a făcut.
Daniel Nicolae – Co-Founder & Managing Partner Innoship:
Ne uităm cum îmbunătățim procesul de post-vânzare.Cum reușesc să aduc optimizări în modul în care comunic cu clientul final, cum eu îl țin pe client actualizat cu procesul de vânzare. Comunic cu el prin mail sau prin SMS la momentele oportune ca el să rămână în continuare actualizat și să aibă încredere că eu îl țin la curent cu toate lucrurile importante care i se întâmplă. Fac asta și astfel reușesc să reduc rata de retur. Implementarea Innoship îți aduce foarte rapid, din ziua întâi, reduceri de costuri, creștere de calitate a serviciului de livrare și o reducere a ratei de retur.
- Ce avantaje voi avea pentru serviciile de livrare?
Daniel Nicolae – Co-Founder & Managing Partner Innoship:
Doar două click-uri te despart să alegi un alt curier cu care vrei să lucrezi. Doar trebuie să îți pui credențialele și asta e tot! Iar dacă, să presupunem că la un moment dat vei dori să lucrezi cu o companie care nu există în librăria noastră de curieri, noi o vom implementa într-un timp limitat, conform contractului, fără niciun cost pentru tine.
- Aș vrea să externalizez serviciile, dar mi-e teamă. Ce fac?
Carmen Vasilescu – Logistics Director Simplify:
Am avut un debut de un client în portofoliul nostru Simplify care a trecut prin emoția externalizării pentru prima dată. A fost o emoție fantastică, mă suna în fiecare seară și spunea „nu dorm, nu știu dacă am luat o decizie corectă, nu știu dacă, în momentul în care am decis externalizarea, am făcut bine. Spune-mi, am făcut bine?”. Când punea întrebările alea îmi punea presiune pe umerii mei, trebuie să recunosc. Am făcut tot posibilul să recuperăm într-o singură zi, când au venit produsele, un volum foarte mare de comenzi, și atunci am primit un mesaj care cred că mă va marca pe viață. Mi-a zis „acum dorm liniștit și de mâine îmi aplic strategia mea de marketing”.
- De ce să aleg un partener de e-fulfillment precum Simplify?
Răzvan Marinescu – Managing Director Simplify:
Magazinul online preia sau cumpără marfa de undeva – de la un furnizor care poate să fie din Bangladesh, poate să fie din Polonia, de lângă Fălticeni, de oriunde. Noi ne ocupăm de preluarea comunicării cu acel furnizor, ne ocupăm să aducem marfa fie prin transporturi aeriene, rutiere, fie prin curier, prin orice soluție posibilă pe piață la momentul respectiv. Aducem marfa în depozitul Simplify, suntem integrați cu tot ce înseamnă soluții API cu magazinele online sau cu platformele unde operează. Preluăm comenzile de la clienți, pregătim comenzile către acei clienți. Avem o interfață conectată cu tot ceea ce înseamnă paleta de curieri naționali și internaționali și, în felul acesta, trimitem marfa către consumatorul clientului nostru. Deci acoperim întreaga paletă de nevoi. Și nu numai că o acoperim, o optimizăm, că acesta e mesajul important. Avem în control întregul lanț logistic, ne-am axat foarte mult pe zona de tehnologie și avem acces la o bază de date foarte detaliată și complexă, de aceea putem să venim cu soluții și idei prin care să optimizăm soluțiile logistice ale magazinelor online.
- Ce trebuie să mai știu despre website-ul magazinului meu?
Adriana Ceausescu – Partner & Information Security Officer AA Data Box:
Totul pleacă de la un audit al site-ului pe care îl dețineți. Auditul se referă la partea de legătură securizată – dacă aveți acel certificat de securitate https în loc de http. În al doilea rând, se auditează vulnerabilitățile website-ului. Așa cum am spus, aplicarea de măsuri prin care să se securizeze accesul la bazele de date. Un exemplu ar fi 2FA – two factor authentication, care se folosește din ce în ce mai mult, inclusiv la accesul VPN în sistemele informatice ale companiilor.
Ionuț Dumitru – CEO ClusterCS:
ClusterCS este un sistem de management pentru servere, de web hosting. El trebuie să stea pe un server undeva într-un data center și anumite softuri de pe el vor livra conținut din baza de date pentru a forma imaginea site-ului pe care o vedem noi. Acest server trebuie configurat – sunt diverse softuri care se instalează – și aici intervine ClusterCS cu automatizarea acestor instalări, configurări, tot ce este necesar pentru a livra conținutul site-ului către public. Un cluster poate asigura această funcție de redundanță. De exemplu, dacă pică un server, acest eveniment să nu se simtă către utilizatorul final. Sistemul va funcționa în continuare, restul de servere preiau sarcina respectivă, toate cererile de pagină sunt redirecționate către restul de servere care funcționează și sistemul continuă să funcționeze fără probleme. În cazurile de trafic de tipul Black Friday se poate lua o marjă de siguranță – dacă îmi pică un server sau două îmi pot seta o marjă de siguranță, astfel încât sistemul care supraviețuiește să poată să facă față traficului.
- Cum îmbunătățești comunicarea cu clienții tăi?
Elena Bululete – Managing Partner Conan PR:
Poți să folosești instrumentele pe care platformele ți le pun la dispoziție, poți să folosești și insight-urile pe care le obții din site-ul tău. Spre exemplu, o informație care mi s-a părut foarte interesantă este că cele mai multe cumpărături online s-au făcut în weekend – vineri, sâmbătă și duminică, cu cea mai intensă activitate sâmbătă seara între orele 18:00 – 22:00. Așa că, pune-ți reclamele online, atunci când publicul tău este online și folosește-te de toate informațiile acestea. Foarte multă lume face shoppingul din mers, de aceea uită-te puțin la magazinul tău online și vezi cât de complicat este procesul de achiziție, gândește-te cât de prietenoasă este versiunea pe care o folosești pentru mobil, gândește-te în câți pași poate cumpăra cineva care vede un produs de-al tău pe Facebook sau pe Instagram, cât durează să și-l pună în coșul de cumpărărturi. Dacă răspunsurile la întrebările astea sunt mai degrabă „nu, nu răspund cum trebuie acestor cerințe”, regândește-ți un pic planul de business pentru că un business gândit până la capăt include și costurile astea.