Pandemia de COVID-19, care încă nu s-a terminat, a creat un context diferit pentru toate piețele și toate industriile, care au avut lanțurile de aprovizionare perturbate pe mai multe linii de business. Astfel, fluctuațiile rapide ale cererii au destabilizat fiecare pilon al lanțului de aprovizionare la scară globală.

Întreruperea lanțului de aprovizionare nu este ceva neobișnuit pentru industria de logistică. Dezastrele naturale, erorile umane, tulburările politice și schimbările climatice au avut mereu impact asupra achizițiilor, producând diverse tulburări economice pentru business-urile din online, și nu numai. În momentul de față, cei mai mari retaileri din e-commerce se orientează spre a-și securiza din timp traseul produselor de la producător la client, însă situația lanțurilor de aprovizionare rămâne incertă. Conform unui studiu efectuat de McKinsey, livrările directe către clienți last mile au crescut cu 14% în fiecare an, din 2015 până în 2020, determinate în principal de extinderea livrărilor către consumatorii finali. De la transportul maritim de marfă și până la cel last mile, transportatorii se confruntă cu o congestie fără precedent, care a cauzat întreruperi ale serviciului și creșteri ale tarifelor.

Iar cum sezonul sărbătorilor bate la ușă, se resimte presiunea de a soluționa toate aceste provocări. De aceea, ți-am pregătit o serie de recomandări pentru ca magazinul tău online să poată face față crizei lanțului de aprovizionare și a transporturilor.

Anticiparea cererilor de sezon

Dacă vrei ca magazinul tău online să aibă stocul pregătit, ar trebui să-l realizezi înaintea perioadelor aglomerate, dat fiind că în ultime vreme au existat nenumărate întârzieri, cu durate mai multe săptămâni, pentru mărfurile achiziționate direct de la furnizori. De exemplu, perioada sărbătorilor de iarnă este un moment în care stocurile magazinului tău ar trebui să fie dinainte pregătite, și totuși există situații când nu se întâmplă așa. Iar atunci, poți să apelezi la furnizori locali care sunt capabili să-ți ofere termene mai scurte de livrare și care te vor ajuta să-ți îmbunătățești rata de sustenabilitate. Cel mai important lucru, indiferent de situație, este să păstrezi comunicarea constantă cu clienții tăi și să nu le creezi așteptări care nu pot fi îndeplinite din motive care țin de problemele lanțului logistic.

Automatizarea datelor

Atunci când un lanț de aprovizionare nu mai funcționează cum trebuie, gestionarea manuală a datelor nu este nici rapidă, nici flexibilă. De aceea, procesele care țin de verificarea datelor la zi și de tipul ”cross-check” ar trebui să fie automatizate. În acest sens, un furnizor de e-fulfillment îți poate fi de folos, deoarece deține infrastructura necesară implementării unor astfel de sisteme de învățare automată sau inteligență artificială.

Comunicarea produselor indisponibile

Într-o perioadă instabilă, este bine să fii atent la campaniile de marketing pe care le rulezi, astfel încât acestea să nu promoveze clienților produsele epuizate. Toate canalele pe care le are business-ul tău online, începând de la website-ul magazinului, rețelele de socializare și până la newsletterele și SMS-urile, ar trebui să transmită aceleași mesaje despre produse. Poți apela la un serviciu de e-fufillment care să se ocupe și de automatizarea catalogului de produse. Astfel, poți opri automat un mesaj care promovează un articol cu stoc epuizat, singura condiție este ca disponibilitatea produselor să fie constant updatată.

Diversificarea furnizorilor

Multe companii se bazează exclusiv pe China pentru capacitatea lor de a produce mărfuri la un cost scăzut. După cum știm, efectele închiderii mai multor fabrici din lume, i-au determinat pe mulți producători să devină și mai dependenți de China. Aprovizionarea de la diverși furnizori ar trebui să devină o parte integrantă a oricărui plan de reziliență pe care alegi să îl construiești. Indiferent dacă business-ul tău online lucrează cu câteva zeci sau câteva sute de furnizori, există întotdeauna loc de diversificare.

Concluzie

Apariția unor noi situații neașteptate este aproape inevitabilă. Cea mai bună modalitate de a face față provocărilor care pot apărea în segmentul lanțului de aprovizionare este ca orice business să devină mai flexibil și mai rezistent prin dezvoltarea unor planuri de urgență. De asemenea, o mai bună gestionare a datelor prin procese automate contribuie la depășirea dificultăților apărute. Prin stabilirea unui plan de reziliență și bazându-se pe date sigure, poți identificai soluții pentru magazinul tău online care să te ajute să prosperi chiar și atunci când lanțul de aprovizionare este întrerupt.