de Carmen Vasilescu

În industria de logistică, toată lumea este obișnuită să rostească termenul „lead time”.

Lead time-ul este înainte de toate un KPI care urmărește durata proceselor și operațiunilor din lanțul logistic. Adică, acesta se referă la timpul de servire, la durata exactă dintre momentul în care o comandă este lansată şi momentul în care aceasta intră în stoc şi este disponibilă pentru utilizare, altfel spus, se referă la timpul total de pregătire al unei comenzi, de când ajunge la furnizorul de e-fulfillment și până la consumator.

Între timp, în tot acest ecosistem, un magazin online vizează să obțină un timp de pregătire cât se poate de redus. Pentru a îndeplini acest lucru este necesar ca transportatorii de mărfuri să monitorizeze timpul petrecut în fiecare etapă a lanțului de aprovizionare și să identifice care pot fi strategiile de optimizare pentru a obține o durată cât mai mică.

Astfel, rolul furnizorului de servicii e-fulfillment este de a se asigura că întregul flux este unul dinamic, din punctul 0 în care marfa ajunge în zona depozitului, continuând cu listarea produselor pe site și livrarea lor către consumatorul final, pentru ca acesta din urmă să ajungă în punctul final adică la ușa clientului care își dorește să primească produsul cât se poate de repede.

În același timp, un magazin online își dorește o rotație rapidă a stocurilor așa că de cele mai multe ori tinde să vândă produsele înainte de a le avea în stoc, ceea ce impune în mod automat furnizorului de e-fulfillment un timp rapid de procesare și pregătire al comenzilor.

Cum poate fi îmbunătățit lead time-ul?

Pot exista două direcții în care o companie de logistică poate decide să investească: CapEx* care ar presupune automatizarea sau OpEx* care ar reprezenta resursa umană. Orice investiție, în special cea la nivel de automatizare, necesită fonduri care au o depreciere constantă si care înseamnă un cost fix.

De aceea, cu toate că se pot face estimări de buget în baza volumelor preconizate, costurile inițiale se vor păstra în continuare. Așadar, ce măsuri ar trebui să ia un furnizor de e-fufillment? Cum ar putea să transforme costurile fixe în costuri variabile? Într-o piață în care cererea este mai mare decât oferta, răspunsul la aceste întrebări este automatizarea.

Astfel, prin soluțiile de automatizare, viteza va crește înzecit, iar timpul total, de la recepția și pregătirea produselor în depozit până la livrarea lor către consumatorul final, va scădea considerabil. Mai mult, implementarea automatizării într-un depozit, indiferent dacă vorbim de logistica tradițională sau de cea  de tip e-fulfillment, are ca scop eficientizarea productivității prin instrumente performante.

Câteva soluții pentru eficientizarea productivității cu costuri minime sunt: VoCoVo*, conveioare și liftul pentru etajele platformei.

Care sunt beneficiile automatizării pentru magazinele online?

  1. Reducerea erorilor costisitoare – Prin sisteme precum ERP-ul, pot fi incluse toate activele și bunurile disponibile, eliminând astfel erorile semnificative.
  2. Servicii îmbunătățite de Customer Service – Automatizarea oferă un control mult mai bun al transportului în timp ce tu monitorizezi lanțul de aprovizionare.
  3. Accesul îmbunătățit la date și analizarea traficului de marfă în timp real – Toate informațiile la nivel operațional, administrativ și de management sunt la un click distanță.
  4. Control organizațional – Poți ține pasul mai ușor cu inventarul, veniturile și cheltuielile financiare și costurile de transport.

* CapEx – Cheltuielile de capital reprezentate de obicei pentru active fixe, cum ar fi instalații de producție, echipamente și mașini, calculatoare, vehicule și camioane

* OpEx – Cheltuielile de exploatare sunt costurile pe care o companie le suportă pentru desfășurarea operațiunilor sale de zi cu zi cum ar fi: chiria și utilitățile, salariile, călătoriile în interes de serviciu, etc.

* VoCoVo – Sistem de comunicare wireless pentru echipele din depozit.