Când ai un business e-commerce sau un magazin online, știi că unul dintre primele lucruri pe care trebuie să te concentrezi este gestionarea stocurilor, adică a tuturor materialelor (bunurilor, produselor, etc.) pe care le vinzi. Cu toții știm că un stoc înseamnă o anumită cantitate de „marfă” destinată vânzării și păstrată într-un depozit sau spațiu logistic.

Managementul stocurilor reprezintă o activitate prin care se permite controlul bunurilor pe care le are o companie pentru a optimiza rezultatele. Mai exact, obiectivul final este acela de a avea constant controlul inventarului, astfel încât să poți să îți desfășori activitatea în mod normal. Unul dintre factorii esențiali pentru acest management este determinarea raportului cifrei de afaceri, care permite unui magazin să mențină cererea și să ofere o cantitate suficientă pentru a nu acumula stoc fără sens, de aceea e nevoie de două coordonate: control și optimizare.

Control. Când ne referim la stocul de marfă acesta are legătură cu filtrul pe care dorim să îl folosim: zonă, tip, interval de timp, preț de vânzare etc.

Optimizare. Un scenariu ideal de gestionare a stocurilor este acela de plasa toate stocurile pe care le cumpărăm într-un mod sistematic. În acest fel, realizăm o rotație completă a stocului.

Prin urmare, un business care reușește să plaseze majoritatea stocului dobândit într-un mod sistematic interpretează cum trebuie nevoile pieței și nu efectuaează achiziții inutile, poate aloca oricând resurse altor domenii ale companiei.

Cum poți îmbunătăți managementul stocurilor în vremuri de criză?

Crizele vin cu un preaviz scurt. Iar pentru orice business, este nevoie să dezvolte și să gestioneze protocoale prin care să reacționeze prompt atunci când se confruntă cu o situație neașteptată.

Iată, ce trebuie să știi despre inventarul mărfii tale înainte de criză și în timpul acesteia:

  • Măsoară mereu performanța cu indicatori/KPI și obiective care sunt foarte clare;
  • Gestionează inventarul în funcție de risc;
  • Elimină cât mai mult din produsele care sunt vechi, latente sau depășite pentru a-ți reduce nivelul inventarului și a genera fluxuri de numerar;
  • Dacă e posibil, încearcă să reduci oferta pentru a avea mai puține produse în catalog și să le elimini cele care nu sunt esențiale;
  • Crește-ți flexibilitatea, e bine ca în unele perioade să efectuezi plăți cu termene mult mai scurte pentru a fi mult mai receptiv la o cerere care crește sau scade;
  • Fii foarte atent la semnalele pieței pentru a putea reacționa cât mai repede posibil și a ți revizui previziunile de vânzări și achiziții.

Concluzie

Orice compromitere a unuia dintre factorii menționați mai sus are un impact direct asupra timpului de livrare și, prin urmare, poate duce la riscul de scădere a stocului sau de suprastoc. Pentru managementul stocurilor în lanțul de aprovizionare, e important să îți concentrezi timpul și resursele pe ceea ce contează. Iar automatizarea existentă în depozitele specializate te va ajuta să economisești timp, astfel încât să te poți concentra mai mult pe luarea deciziilor privind magazinul tău online.