Începutul de an se anunță a fi unul efervescent pentru industria de e-commerce, ceea ce dă startul predicțiilor despre cum vor evolua lucrurile în următoarele douăsprezece luni. Fie că ești pasionat de industrie sau ai un magazin online, iată o listă a trendurilor care vor defini 2022, împreună cu câteva sfaturi despre cum să îți pregătești afacerea din online pentru acestea.
- Experiența omnichannel a clienților
Prezența unui business pe mai multe canale va continua să fie la fel de relevantă și în 2022. Cumpărătorii de astăzi prețuiesc confortul mai presus de orice. O abordare de tip omnichannel le oferă acestora comoditatea mult căutată. Indiferent dacă clienții fac cumpărăturile de pe desktop, caută articole de pe smartphone sau ridică articole prin intermediul serviciilor de click și colectare dintr-un magazin fizic, ei își doresc să primească posibilități de achiziționare cât mai complexe și diverse. Iar companiile care investesc în strategia de tip omnichannel vor fi avantajate atunci când vine vorba de maximizarea vânzărilor și creșterea loialității clienților.
- Chatbots
Pe măsură ce tehnologia de învățare automată devine mai sofisticată și mai concisă, brandurile încep și ele să folosească tot mai mult inteligența artificială și automatizarea pentru a îmbunătăți experiența clienților. Utilizarea chatbot-urile sunt un exemplu în acest sens. Aceste software-uri, care pot comunica printr-o interfață de chat live, oferă servicii pentru clienți 24/7, instant, și pot acționa ca o resursă pentru a ghida cumpărătorii către paginile potrivite și pentru a-i face să revină la magazinul tău online.
- Marketing video
În continuare, formatul video rămâne unul dintre cele mai importante și eficiente mijloace de a-ți comercializa produsele și a atrage potențiali clienți. Pentru a amplifica prezența magazinului tău online, ia în considerare crearea și plasarea videoclipurilor atât pe rețelele de socializare, cât și în secțiunile cheie ale website-ului tău, cum ar fi pagina de pornire sau paginile de produse. Videoclipurile de unboxing, tutorialele, explicațiile și conținutul generat de utilizatori sunt cele mai bune exemple de videoclipuri cu care pot rezona cu clienții și care, în același timp, îi pot ajuta să ia decizii de cumpărare.
- Tehnologii vocale pentru cumpărături
Pe măsură ce tehnologia le permite consumatorilor să aibă parte de experiențe de cumpărare avansate pentru ca aceștia să beneficieze și să aibă accesul la informații rapid, companiile vor introduce și ele posibilitatea de a face shopping prin voce. Cumpărăturile conversaționale te pot ajuta să interacționezi cu clienții în timp real. Dacă te gândești cum ai putea face acest lucru pentru clienții tăi, poți experimenta cu aplicații de chat precum Facebook Messenger și tehnologie vocală precum Alexa și Siri pentru a le permite clienților să interacționeze cu magazinul online, să primească recomandări și chiar să facă achiziții.
- Vânzarea pe marketplace-uri și canale noi
Înainte de a achiziționa produsele dorite, majoritatea consumatorilor explorează opțiunile existente pe piață, de la markeplace-urile mari, cum ar fi eMAG, Cel.ro, Doraly.ro, Breslo.ro sau Credimag.ro, până la site-uri web specifice industriei. Acest lucru indică o schimbare în preferințele de cumpărare ale clienților, care își doresc mai multă comoditate și un timp scurt de procesare a comenzilor și de livrare. Dacă magazinul tău online încă nu se află pe un marketplace, ar trebui să iei în considerare un astfel de canal, menținând contactul principal cu clienții tăi și experiența de brand pe pagina propriului website.
- Diversitatea metodelor de plată
Clienții se așteaptă să poată alege metoda de plată preferată atunci când ajung la procesul de finalizare a comenzii. De aceea, magazinele online care dețin o tehnologie de plată diversificată au mai multe șanse să construiască o relație de încredere cu utilizatorii, să reducă rata de abandon a coșului și să încurajeze cumpărătorii să efectueze mai multe achiziții. În timpul pandemiei, tipul de plată cumpără acum, plătește mai târziu – BNPL (Buy Now, Pay Later) a crescut rapid, ajungând să fie preferate în principal de generația Z. Acești consumatori se orientează tot mai mult către business-uri care le pot oferi opțiuni flexibile și rapide pentru modalitatea plată.
- Abonamente și programe de loialitate
Fidelizarea consumatorilor este esențială într-o piață în care comerțul electronic devine din ce în ce mai competitiv. Pentru multe companiii, păstrarea clienților este cea mai importantă, de aceea dezvoltă diverse programe de loialitate și abonamente. Cumpărătorii se simt motivați să cumpere de pe website-urile care le oferă reduceri și o experiență personalizată, care le permite doar abonaților accesul la produse exclusive.
- Shopping de pe smartphone
Până în 2025, specialiștii se așteaptă ca vânzările de pe telefonul mobil în SUA să se dubleze. Pentru a ajunge la clienții tăi, website-ul magazinului tău online trebuie să creeze o experiență de shopping intuitivă și captivantă pentru cei care cumpără de pe dispozitivele mobile. O experiență plăcută de comerț electronic de pe telefonul mobil îi va face clienții să revină pe site-ul tău. Așa că poți lua în considerare includerea unor lucruri precum notificări push, SMS-uri, conținut dedicat pentru telefonul mobil, poate chiar și o aplicație prin care să comunici constant cu clienții.
- Optimizarea călătoriei clienților
Modul în care clienții percep prima interacțiune cu magazinul tău influențează decizia acestora de a deveni clienții tăi sau dacă vor alege competiția. Prin urmare, este esențial ca un business online să analizeze și să îmbunătățească fiecare punct de contact cu aceștia pentru a rămâne competitiv. Pentru a optimiza traseul pe care îl realizează cumpărătorii pe site, recomandat este să începi cu îmbunătățirea căutării de produse, apoi cu crearea unei experiențe mobile simplificate și plăcut de utilizat. De asemenea, nu ar trebui neglijate nici menținerea unui stoc de produse actualizat și modul în care sunt finalizate procesele de comandă și returnare.
- Sustenabilitate
În ziua de astăzi, conceptul de sustenabilitate nu se mai adresează doar brandurilor și companiilor care produc produse eco-friendly. Pe măsură ce clienții cumpără din ce în ce mai mult de la companii care încurajează un stil de viață sustenabil, vom vedea o creștere a business-urilor care încorporează practici „verzi”. Printre aceste practici, cele mai importante sunt modalitatea de livrare (extinderea opțiunii de livrare click & collect), alături de încurajarea comerțului local prin brandurile prezente pe piață.
Concluzie
Contextul pandemic al ultimilor doi ani a permis dezvoltări masive pentru industria de e-commerce, a modificat aspecte esențiale în comportamentul de cumpărare al consumatorilor și a accelerat progresul tehnologic. De aceea, business-urile online sunt provocate și în acest an să țină pasul cu cele mai recente trenduri și să construiască o experiență de shopping complexă și memorabilă pentru clienții lor. Așadar, investiția în trendurile potrivite îți va permite să adaptezi strategia de business a magazinului tău la noile nevoi și preferințe ale consumatorilor, aflate în permanentă schimbare.