Pe măsură ce comerțul online continuă să crească la nivel global, consumatorii devin tot mai obișnuiți cu perioade de livrare tot mai rapide, astfel că și metodele de livrare din lanțul de aprovizionare al retailerilor trebuie să evolueze. Ca urmare, business-urile online au început să dezvolte noi tehnologii și să experimenteze modele de aprovizionare pentru a mări volumul de colete livrate. Una dintre provocările magazinelor online din ultima perioadă: livrarea last mile.

Ce înseamnă last mile?

Activitatea de a transporta un articol către destinatar în cel mai rapid mod posibil. Last mile într-un lanț de aprovizionare se referă la realizarea pasului final în livrare, adică la plecarea comenzii din centrul de distribuție sau depozit către clientul final. Modalitățile de livrare sunt următoarele: livrare la ușă, livrarea în aceeași zi, livrarea în intervale orare programate; livrari în afara locuinței: lockere, click&collect, etc.

De ce sunt livrările last mile importante?

Livrările last mile reprezintă mai mult de 53% din costurile totale de transport. Astfel, operatorii logistici și transportatorii își extind serviciile și resursele pentru a obține un proces cât mai optimizat pentru acestea.

1. Conveniența

În prezent, accesibilitatea și conveniența sunt puternic influențate de preferințele clienților. Iar acest trend face ca interacțiunea frecventă cu furnizorii de servicii de curierat să fie determinată de alegerile consumatorilor. Majoritatea dintre aceștia au ales în perioada pandemică livrările în funcție de confortul și conveniența oferite, astfel livrarea la domiciliu a fost printre metodele cele mai des selecționate.

2. Așteptările consumatorilor

Cerințele clienților cresc în continuare. Pentru cei mai mulți, o livrare rapidă este esențială atunci când comandă online. Există statistici care arată că 74% din consumatori vor să cumpere din nou de la aceeași sursă dacă au beneficiază de livrare în aceeași zi. Mai mult, 25% sunt dispuși să plătească o taxă pentru a beneficia de servicii last mile premium. 

Prin urmare, comercianții din e-commerce caută modalități diversificate de a ține pasul cu cerințele consumatorilor și de de a efectua rapid comenzile.

3. Scalabilitate operațională

În perioada sărbătorilor și în weekend-uri numărul comenzilor devine unul mai mare și mai greu de gestionat, de aceea livrarea last mile este importantă pentru creșterea scalabilității operaționale a afacerii. Scalabilitatea operațională poate fi gestionată productiv prin dezvoltarea soluțiilor tehnologice, a șoferilor livratori și a alocării eficiente a resurselor.

În scopul extinderii acetsor operațiuni, retailerii apelează adesea la furnizori terți de logistică pentru a îndeplini cerințele de livrare last mile. Astfel, pot beneficia de o creștere mai rapidă și pot rămâne competitivi în piață.

4. Satisfacția clienților

După ce produsele sunt ambalate și etichetate, acestea sunt gata de plecare din depozit sau din centrul de distribuție. Însă, fără livrarea de tip last mile, transportarea produselor de la centrul de hub către adresa finală, adică la domiciliul clientului nu va fi posibilă. De aceea, un serviciu de livrare last mile customizat permite atât companiilor, cât și clienților finali să beneficieze de comenzi livrate la timp și eficient.

5. Adaptarea la schimbările tehnologice

Noile tehnologii transformă industria de e-commerce, iar transformarea last mile stimulează și ea la rândul ei noi tehnologii. Totodată, cresc investițiile de capital în managementul lanțului de aprovizionare și start-up-urile logistice. În cadrul acestora sunt explorate mai multe tehnologii, printre care inteligența artificială, automatizarea, roboții de livrare, dronele robot sau mașinile cu conducere autonomă.

De asemenea, sunt realizate investiții semnificative în software de optimizare a rutei și în alte soluții rentabile pentru optimizarea procesului de livrare.

Concluzie

Gestionarea eficientă a livrării last mile este o necesitate pentru orice comerciant online sau serviciu de livrare în 2022. Obiectivele și provocările magazinelor online țin de aspecte precum sustenabil, ieftin, rapid, sigur și automatizat. Toate acestea pot fi obținute prin îmbunătățiri constante și strategii optimizate, o experiență solidă a șoferilor și prin dezvoltarea rețelelor de lockere și biciclete electrice.