de Roxana Mihai

Project Manager

Vin sărbătorile! Iar, pentru departamentul de logistică, efervescența mult așteptată a acestui sezon presupune volume mai mari decât în orice altă perioadă a anului, multiple inventare, închiderea anului și, din păcate, câteodată întârzieri la livrări.

Crăciunul, sau mai bine spus luna decembrie, este o perioadă aglomerată atât pe plan profesional, cât și pe cel personal. Cum poți face față provocărilor care apar la job, mai ales dacă lucrezi într-un departament de logistică? Încercând cumva să îmbini cele două lumi, fără să te lași influențat de stresul ce te înconjoară și păstrând spiritul sărbătorilor chiar și la locul de muncă, până la urmă suntem un fel de ajutoare ale Moșului în fiecare an.

Până să ne bucurăm de vinul fiert și mirosul de cozonaci, marea majoritatea dintre noi trebuie să „alerge” după cadouri. Dacă te întrebi ce înseamnă asta pentru un logistician, e destul de simplu. „Alergatul” se transformă în alergat propriu-zis în depozit, îndeplinind „slalomuri” constante între comenzi, mail-uri și multe telefoane, indiferent că vorbim despre logistica clasică B2B sau e-commerce.

Așadar, la ce să te aștepți?

  1. Volume mari încă din toamnă

Și când zicem mari, ne referim la MARI.
Odată cu începerea școlilor, se pornește un soi de campanie back to school și în depozit. Numărul comenzilor se intensifică încă de la începutul lui septembrie când oamenii se întorc din concedii, comandă mai mult, unii chiar își pregătesc și cadourile de sărbători. În plus, magazinele își împrospătează stocurile și se pregătesc și ele de creșterea numărului de comenzi, uneori optând și pentru diverfisicarea gamei de produse. Vorbind din prisma unui consumator de online, cred că toți suntem de acord că este mult mai ușor atunci când putem pune mai multe produse în același coș de cumpărături.

După Back 2 School, vine a doua mare campanie a perioadei și anume Black Friday. Ce s-a schimbat în ultimii ani, în special datorită pandemiei?

Consumatorii au început să vadă ce înseamnă și să prefere confortul de a-și comanda produsele preferate direct de acasă, fără a mai fi nevoie de deplasările de rigoare. Ofertele sunt mai numeroase, varietatea de produse în online este mult mai mare, iar timpul petrecut pentru cumpărături este mai mic.

Imediat după Black Friday, vin cele două mari evenimente ale lunii decembrie: Moș Nicolae și Crăciunul. Data de 1 decembrie reprezintă startul sezonului în care începe o adevărată desfășurare de forțe pentru toată echipa din departamentul de logistică.

Prin urmare, cu ce își petrece timpul la job un logistician până pe 24 Decembrie?

  1. Cerem forecast-uri clienților pentru a știi la ce să ne așteptăm.
  2. Mărim echipele pentru a face față volumelor mari.
  3. Eficientizăm procesele astfel încât durata medie pe comandă să fie cât mai mică.
  4. Ne pregătim să muncim mai mult ca oricând.

  5. Inventare și rezultate

Cu toții ne dorim să încheiem anul fără datorii, așa că, pentru a realiza acest lucru, și în logistică, ca în oricare alt business, facem un inventar al tuturor activităților pe care le-am întreprins în ultimul an și vedem dacă ieșim în câștig sau în pierdere. Cu toate acestea, înainte de a deschide Excel-ul, orice client are nevoie și de un inventar al produselor fizice din stoc.

Iar pentru departamentul de logistică munca depusă până în ajunul Crăciunul, continuă și după sărbători pe aceleași principii: creșterea personalului, eficientizarea proceselor și, nu în ultimul rând, grăbirea ritmului de lucru.

Concluzie

După cum bine știm, odată cu pandemia, stilul de viață al consumatorului de e-commerce s-a schimbat. Dorinţa tot mai mare a clienților de a face cumpărături online a reprezentat o provocare pentru magazinele fizice de a face tranziția către mediul online. Aceștia fiind nevoiți să regândească modul în care îți desfășoară business-ul și să învețe cum să se adreseze consumatorului e-commerce.

De la clasicele cumpărături în magazine fizice, lumea s-a dus către cumpărăturile online ceea ce a însemnat, pentru majoritatea logisticienilor, o nouă provocare.

În departamentul de logistică, întreaga echipă face întotdeauna eforturile necesare pentru a pregăti volumele atât de mari și suntem permanenți conștienți de importanța livrării la timp, pentru că tratăm fiecare comandă ca și cum ar fi pentru familiile noastre.