Bogdan Alecu – Senior Editor, Ziarul Financiar

Cosmin Căpățânanu – Director Comercial Simplify

M: Bună ziua. Îl avem alături de noi pe Cosmin Căpățâneanu, directorul comercial pentru Simplify by KLG. Salut, Cosmin!

Cosmin: Salut, Bogdan! Vă mulțumesc foarte mult pentru invitația de azi.

M: Mulțumesc că ești alături de noi! Cosmin, explică-ne puțin, ce înseamnă acest serviciu Simplify? Pentru că anul acesta, spre deosebire de alți ani, discutăm din ce în ce mai mult despre e-commerce.

Cosmin: Simplify este cel mai nou serviciu lansat în România pe piața de e-fulfillment, în acest an. Este un serviciu proaspăt lansat de KLG Europe. KLG este o companie destul de veche în Europa, avem o vechime de o 100 de ani. În momentul de față, KLG activează în mai multe țări din lume: Olanda, Anglia, China și bineînțeles, România, iar când vorbim de România, KLG, în afară de depozitul de 50 000 mp, pe care îl avem lângă București, mai avem încă 8 depozite sau hub-uri, peste tot în țară. Iar, acest sistem de distribuție a hub-urilor ne permite să acoperim livrări undeva în 24 ore, maxim 48 de ore pentru anumite zone, când vorbim de livrări de marfă paletizată, să zicem cumva o rețea de curierat pentru marfă paletizată. De asemenea, KLG este o companie care mai oferă și alte servicii de transport, oferim servicii de transport maritim, de transport feroviar, aerian, transport rutier internațional, și acum ne apropiem mai mult de zona de e-fulfillment, oferim și servicii logistice.

M: Dar ce înseamnă acest e-fulfillment? Cu ce ajută clientul final?

Cosmin: E-fulfillment este, pe limbajul tuturor,  logistică pentru magazinele online, este definiția cea mai simplă.

M: Deci, voi nu lucrați cu clientul final, ci cu magazinul?

Cosmin: Noi nu lucrăm cu clientul final. Clienții noștri Simplify sunt magazinele online.

M: Vorbind de magazinele online, cum a evoluat din punctul vostru de vedere această piață în 2020?

Cosmin: Evoluția magazinelor online în 2020, să zicem că evident era în creștere, chiar dacă dăm la o parte contextul pandemic, oricum era un trend crescător în 2019. Conform ARMO, Asociația Română a Magazinelor Online, a existat o creștere de 20% față de anul 2018. Undeva piața de online, s-a ridicat la 4,3 miliarde de euro în 2019. Și aici vorbim exclusiv de produse fizice, aceasta se numește piața de e-tail. Nu vorbim de servicii, rezervări la hotel, bilete, conținut downloadabil, deci vorbim exclusiv de produse fizice. Prognoza pentru 2020, era undeva la 5 miliarde, probabil că se va închide anul cu o cifră mai mare de 5 mld.

M: În cazul Simplify, ce investiții au fost necesare pentru lansarea serviciului?

Cosmin: Investițiile noastre pe un an de zile au fost planificate și se vor ridica undeva la 1,5 mil., însă nu ne vom opri aici. Planurile noastre sunt să ajungem în 5 ani la o investiție care se va ridica la 5 mil. de euro.

M: Iar banii de unde vin, cine asigură finanțarea? Te întreb pentru că anul trecut a existat o mare tranzacție în care KLG Europe a fost preluat de către un grup chinez.

Cosmin: Da, anul trecut în toamnă grupul KLG Europe a fost preluat de compania Sinotrans, este una dintre cele mai mari companii de logistică și transport din China. Acum, întorcându-ne la banii pentru produsul Simplify, banii provin exclusiv din fondurile proprii ale KLG Europe, deci nu vorbim de fonduri aduse din afară, este un serviciu lansat exclusiv în România și finanțarea provine tot din banii KLG România.

M: Eram curios, dacă tot au preluat KLG Europe, dacă participă cumva și la finanțare sau poate lansează alte noi produse, pentru că cel puțin în cazul livrărilor și comenzilor online, chinezii au o foarte mare experiență. Desigur, nu uităm de Ali express care livrează peste tot în lume.

Cosmin: În momentul de față să zicem că nu există un plan care să impacteze și KLG România, legătura foarte strânsă pe care o avem este faptul că grupul Sinotrans are zilnic un shuttle, transport aerian care aduce marfă printre alții și pentru Ali express în Europa. Marfa este dusă în Belgia și de acolo este mai departe livrată către clienții finali, însă nu există nicio legătură între KLG România și aceast shuttle din China.

M: Am înțeles. Te întrebam pentru că, spre exemplu, știu că există inclusiv o conexiune pe cale ferată între China și Ungaria, până la Budapesta. Ei livrează în Polonia, Ungaria. Eram curios dacă cumva exista vreo șansă să atragem și spre România un punct de legătură directă. Pentru că, desigur, că toate țările din regiune importăm și noi destul de mult din China.

Cosmin: Importăm foarte mult din China. În momentul de față prin serviciul de transport maritim și feroviar pe care îl avem noi, există clienți care folosesc serviciul de cale ferată din China, însă, în continuare cel mai preferat serviciu este tot cel maritim.

M: Am înțeles. Cosmin, dar când vine vorba de Simplify și de comenzile online, unde ați observat voi creșterea cea mai puternică anul acesta, care domenii sau care companii, dacă ne poți da exemple cu care ați lucrat și care au crescut anul acesta?

Cosmin: Noi, neavând un portofoliu foarte mare de clienți în momentul de față, e mai greu să numim punctual niște industrii, însă ce pot să vă zic este că din discuțiile avute cu alți parteneri cu care colaborăm este că industriile care vor avea creșteri și care au deja creșteri în anul 2020 sunt home&deco, industria de bricolaj sau DIY, fashion, auto și jucării. Acestea sunt conform colegilor noștri de la eMAG marketplace, sunt industriile care au avut creșteri și vor avea creșteri în perioada următoare.

M: În cazul KLG, care sunt următoarele planuri în ceea ce privește platforma logistică? Știu că acolo, pe A1, s-a investit destul de mult în extindere.

Cosmin: În momentul de față, pe A1, la km 23 avem un depozit de 50. 000 mp. Probabil în perioada următoare suprafața depozitului va rămâne tot de 50.000, nu vom investi în a adăuga suprafață de depozitare, însă vom investi foarte mult în platforma Simplify. Chiar dacă platforma este pregătită să adauge noi clienți, noi nu ne vom opri aici, vom investi foarte mult în infrastructura Simplify, în depozit, în rafturi, ne uităm să vedem cum putem adăuga soluții de automatizare precum lifturi, benzi, și bineînțeles, poate cea mai importantă investiție va fi în software. Toate sunt prioritățile noastre.

M: Vom avea și la KLG depozit cum vedem la Amazon, cu roboți în depozit?

Cosmin: Pe termen scurt, cu siguranță nu. Poate că după perioada asta de 3-5 ani vom fi și noi acolo, în momentul de față piața de e-fulfillment în România nu este foarte bine dezvoltată și de sine stătătoare. De exemplu, sunt extrem de puține companii care oferă acest serviciu. Din punctul nostru de vedere, este o piață destul de mică dacă e să o comparăm cu volumele tranzacționate în online în acest moment. Dar, cu siguranță e o piață în dezvoltare. După părerea mea, în viitorul apropiat va fi imposibil pentru un magazin online să treacă la nivelul superior, fără să externalizeze serviciile logistice către o platformă de e-fulfillment.

M: Care ar fi potențialul pieței?

Cosmin: Să vă dau niște cifre, e cel mai simplu așa. Ziceam mai devreme că piața în 2019 a fost de 4,3 mld., probabil vom ajunge undeva la 5 în 2020, dar în spatele acestor lucruri stau alte informații importante. Dacă e să ne uităm un pic ce înseamnă 4,3 mld., înseamnă undeva la 12 mil. de euro pe zi sumă tranzacționată în online, și atenție, revin, vorbim de e-tail. Deci, vorbim de produse fizice. O altă cifră care stă în spatele acestui volum în 2019 este o cifră destul de importantă care spune că din totalul populației în România, în 2019 au făcut cel puțin o comandă online 23% din populație, și asta este o cifră care vine în urma unui studiu Eurostat. Această cifră de 23%, o informație importantă, ne situează pe penultimul loc în Uniunea europeană și devansăm doar Bulgaria, care are un procent de 22%. Deci, putem să spunem că suntem cumva pe ultimul loc. Cred că asta spune tot despre potențialul pe care îl are această piață. La nivel urban, în schimb, stăm ceva mai bine, din utilizatorii de Internet undeva la 56%, la nivel urban, fac comenzi cel puțin o dată pe lună.

M: Am înțeles. Deci, potențialul este enorm atât în mediul urban, dar mai ales, în mediul rural și în rândul companiilor care se luptă să lucreze cu acest serviciu de e-fulfillment.

Cosmin: Exact. Pe lângă asta, noi inițial când am plecat la drum cu e-fulfillment, am plecat undeva la finalul anului trecut, când împreună cu colegii mei am luat decizia să facem acest serviciu. Mă rog, în ianuarie am pornit, destul de relaxat cu el. În ianuarie ne-am gândit să facem un branding, să-i dăm un nume diferit față de KLG, ceea ce s-a și întâmplat, dar odată cu pandemia, am început să accelerăm dezvoltarea lui și acum este un serviciu funcțional. Dar, ceea ce voiam să spun este că am realizat că putem să facem mult mai mult de atât și Simplify nu mai este un serviciu de e-fulfillment așa cum l-am gândit inițial, el este de fapt un ecosistem și acest lucru e unic în momentul de față în România. Și de ce îi spunem noi ecosistem?  Pentru că având în vedere perspectiva KLG Europe putem să preluăm mult mai mult decât servicii de logistică pentru magazinele online, putem să preluăm tot lanțul logistic, de la momentul aprovizionării de la furnizor, până la livrarea finală la consumatorul final. Și atunci, am elibera, să spun așa foarte mult din timpul alocat de antreprenorii magazinelor online pentru managementul lanțului logistic și le-am oferi mai mult timp să se ocupe cu activități profitabile pentru magazin și activități profitabile pentru dezvoltarea magazinului.

M: Chiar! Sunt și companii care s-au orientat recent către e-commerce și care apelează acum la serviciile dumneavoastră?

Cosmin: Sunt companii care s-au orientat în ultima perioadă către acest serviciu. Sunt și companii destul de mari care în momentul de față livrează în România și nu au un depozit local de e-fulfillment, și atunci, încep să se uite din ce în ce mai mult și caută furnizori cu care să colaboreze pentru acest serviciu și să facă livrările direct din România, tocmai pentru a optimiza acest tip de livrare care pentru unii se ridică la 3-4 zile. Sunt jucători în piață care fac livrările la o zi, maxim două. Ca să optimizeze acest timp, probabil vor fi jucători mari care vor veni în România.

M: Cosmin, noi discutăm și despre problemele cu care se confruntă companiile. În cazul vostru, care sunt acestea, vorbim de infrastructură, de oameni pe care să-i angajați în depozite?

Cosmin: Infrastructura e cea care este, nu are sens să ne plângem de ea, important e să găsim soluții și să depășim această situație, la fel și cu oamenii care lucrează în depozit. E o situație care se perpetuează de foarte mulți ani, și aici tot timpul căutăm soluții. Este, într-adevăr, din ce în ce mai greu. Ajungem, să zicem cu distanța de la care căutăm oameni, care să lucreze în depozit, distanța se duce undeva și spre o 100 de km, față de depozitul pe care îl avem.

M: De unde aduceți cel mai de departe?

Cosmin: Sunt undeva la un areal de până la o 100 de km în jurul depozitului, însă să zicem că asta e o distanță deja greu suportabilă de colegi, pentru că timpul petrecut pe drum, să vii la birou și să te întorci acasă este de o durată destul de mare, se duce undeva la o oră jumătate, două ore dus, la fel și întors. Este destul de complicat să vii la job și să petreci atât de mult timp pe drum.

M: Din acest motiv digitalizarea sau automatizarea este viitorul? Tocmai, ca să avem roboți în depozite?

Cosmin: Și din acest motiv este viitorul, nu cred că se va întâmpla lucrul acesta imediat, cel puțin nu la un centru de e-fulfillment de genul acesta. Poate că vor fi magazine online care vor dori să-și păstreze logistica internalizată și prin tiparul de produs pe care îl au să poată automatiza foarte mult în perioada următoare, dar conceptul de e-fulfillment, în România, cred că va mai dura ceva până vom vedea aceste lucruri. Însă, unde automatizăm noi și optizăm este prin integrările de soft pe care le facem și prin lucrurile care duc în final la un timp cât mai scurt petrecut de oamenii noștri în depozit pentru a pregăti comenzile. Și asta o facem destul de bine și avem un plan continuu de îmbunătățire. Depozitul este un depozit paperless, oamenii nu decid unde să pună marfa, ce să facă cu ea, ci pur și simplu soft-ul decide toate aceste lucruri, din momentul în care marfa intră în depozit, până în momentul în care iese, deciziile sunt externalizate, să zicem, către platforma software.

M: Că tot discutăm despre investiții, cum am putea noi, România atrage mai multe investiții din partea KLG, mai ales având în vedere, că acum compania are și un nou acționariat?

Cosmin: Aici, probabil că ne întoarcem la infrastructură, într-adevăr, este primul lucru și categoric că ne întoarcem din nou la forța de muncă, astea sunt două lucruri care sunt critice în a atrage, în momentul de față, în această industrie, investiții. Fără astfel de soluții, în aceste două zone, e greu de crezut că se pot aduce investiții masive.

M: Am înțeles. Bine, Cosmin, mulțumim tare mult pentru informații. Să sperăm că va crește în continuare și partea de e-commerce, desigur vom avea în continuare și vânzări în retail. Și, mult succes în continuare!

Cosmin: Categoric vom avea vânzări în continuare și în retail, pentru că trebuie să ieșim și din casă, nu trebuie să stăm doar în casă. Mulțumim și noi foarte mult pentru invitație!

M: Mulțumim, Cosmin! Mulțumim și telespectatorilor noștri și vă doresc o zi bună în continuare!